anniepw54, natuur , fotografie, natuurfotografie, naturephotography, bird photos, vogel fotos , namibia, australia, netherlands

Darwin

Photography by Annie Winters

Met een klein beetje pijn in het hart hebben we de Troopy achter gelaten bij een garage. Een enorme grote garage. Man dit heb ik nog nooit gezien. Een leuke kerel, alweer een Duitse jongeman die hier is gaan werken en hoopt op een visum voor langere tijd, brengt ons naar het vliegveld. Eind december loopt zijn visum af, is hij mooi met Kerstmis thuis. De vlucht van Broome naar Darwin, via Kununurra, verloopt vlotjes. Het kleine vliegveld van Broome heeft zo zijn voordelen boven zo’n kolos als Schiphol. Er wordt niet gezeurd over flesjes water, de contrôle is minimaal, de wachtruimte bij de gate is een fijn terrasje in een kleine tuin. Het heeft natuurlijk ook wel te maken met het feit dat het een nationale vlucht betreft. Maar toch. In Darwin nemen we een taxi naar ons Airbnb adres dat dichtbij het vliegveld ligt.

We worden heel hartelijk ontvangen en hebben voor de komende dagen een fijn onderkomen. Leuke studio grenzend aan een grote tuin met eigen terras. Op deze plek zoeken we de komende dagen wat rust voor de reis naar huis. Dat betekent niet dat we stil zullen zitten, daar ben ik al helemaal niet voor in de wieg gelegd. Of beter, daar ben ik wel voor in de wieg gelegd maar die ben ik ontgroeid.

De volgende morgen weet ik niet wat ik zie. Gaan we alsnog een bewolkte dag meemaken vandaag? Welnee de zon komt zo weer tevoorschijn. Dat klopt, maar ’s middags kijkt het toch even dreigend. Tom and Jess lenen graag hun fietsen aan ons uit. ‘s Middag zoeken we nog een keer een mooi stuk natuur op. Op de fiets rijden we naar de Mangrove Boardwalk bij East Point Reserve. Op de fiets beleef je het links rijden anders dan in de auto. Oppassen geblazen dus. Zeker omdat het fietspad soms aan de andere kant van de weg ligt dan je verwacht. Doorweekt, de luchtvochtigheid is erg hoog, komen we aan bij de Fannie Bay. Gelukkig heeft Tom ons verteld waar we terecht kunnen voor een drankje. De route loopt net even anders dan Google Maps aangeeft. Het is laagtij, het strand van de baai ligt er naakt bij. Hier zijn weer totaal andere kliffen te zien dan voorheen bij Broome en Cape Leveque. De ingang van de boardwalk naar het mangrove gebied hebben we zo gevonden. Voor één keer komen we de waarschuwing voor krokodillen nog tegen. Ik ben blij dat we dit tochtje nog maken. Hier is dus echt mangrovebos te zien. Geweldig. Het is ook wel een van mijn favoriete omgevingen om  te bekijken. De met elkaar verweven bovengrondse wortels van de planten lijken op een onontwarbare kluwen. Het fascineert evenals de ontelbare nieuwe plantjes die in de vorm van puntige stokjes uit de modder omhoog komen. Kleine stroompjes water vinden hun weg terug naar zee om bij een volgend hoog tij weer het land in te stromen.

Overal het geluid van vogels, die we nauwelijks te zien krijgen. Ik heb het geluk nog een mangrove brilvogel te zien en te kunnen fotograferen. Evenals gisteren op de Streeters Jetty, zien we ook hier veel krabben.

De terugweg is aanpoten. Hier en daar vals plat, de pijp bijna leeg. Voor de rest hoeven we ook niets meer vandaag. We lopen nog even naar de Airport Tavern twee straten verderop. De inwendige mens mogen bij dit weer en na de inspanning van vanmiddag niet vergeten. Het doet ons denken aan twee eerder bezochte zaken annex café annex gokhal annex eetzaal. Maar het eten is er in ieder geval goed.

We hebben onszelf rust beloofd voor de terugvlucht morgen. Heel even nog de stad in, maar daar is zo weinig te beleven dat we vlug weer in de taxi zitten op weg naar ons plekje in de tuin. Ik heb nog wel even geprobeerd om een boek over de geschiedenis, het wel en wee van de Aboriginals te vinden. Liefst zo objectief mogelijk geschreven. Het echte verhaal, de werkelijkheid heb ik, zoals ik eerder schreef niet kunnen achterhalen. Maar het valt niet mee om zo een, twee, drie een keuze uit het boekenaanbod te maken.

Het is mooi geweest, ook waar het mijn blog betreft. Op een hopelijk volgende mooie reis zal ik de gewoonte om te schrijven als het mogelijk is, zeker weer opvatten. Dank aan mijn trouwe volgers en andere lezers. Hier zet ik er een punt achter.